صفحات

دوشنبه، خرداد ۰۳، ۱۳۸۹

جعفر کاظمی


سن: اطلاعاتی در دسترس نیست
شهر: اطلاعاتی در دسترس نیست
وضعیت تاهل /تعداد فرزندان: متأهل با ۲ فرزند
شغل: اطلاعاتی در دسترس نیست
اتهام: محاربه (همکاری و ارتباط با گروه‌های مخالف نظام و فعالیت تبلیغی علیه نظام)
نام وکیل پرونده: نسیم غنوی
نام قاضی پرونده: قاضی ها مقیسه و زرگر

حکم: اعدام                                  
حکم تایید شده است
تاریخ تائید حکم: ۲۵اردیبهشت۱۳۸۹



شرح دستگیری، بازپرسی و روند دادگاه

 بر طبق نامه منتشر شده از رودابه اکبری همسر جعفر کاظمی به دبیرکل سازمان ملل ، جعفر کاظمی در بیست و هفتم شهریور ماه ۱۳۸۸ در خیابان هفت حوض درشهر تهران در ساعت ۶ صبح دستگیر شد و خانواده‌اش به مدت دو هفته از او بی خبر بودند.

وی سه روز تحت شکنجه بوده و ۷۴ روز در سلول انفرادی در شرایط بدی به سر برده است.

رودابه اکبری در این نامه می‌نویسد که اتهام وارده به همسرش هواداری و تبلیغ از سازمان مجاهدین و دیدار با فرزندشان در پایگاه اشرف بوده است.

او می افزاید: «بعد از دادگاه اول که حکم اعدام از سوی قاضی مقیسه‌ای صادر شد وکیل همسرم شفاها اعتراض نمودند که حکم صادره برای اتهام موجود که فقط تبلیغ علیه نظام بوده بسیار سنگین و غیر قانونی است که همان جا قاضی پرونده اعلام می دارد: من تحت فشار مقامات بالا مجبور شدم چنین حکمی صادر نمایم.»

در ادامه این نامه خانم اکبری می‌افزاید که «طبق گفته وکیل همسرم، لایحه تنظیم شده جهت دادگاه دوم که سه صفحه بوده و اختصاص به تبلیغ علیه نظام بود، اصلا در دادگاه اشاره‌ای به آن نگردید و درحد دو خط کوتاه حکم اول (اعدام) را تایید کردند. نام قاضی دوم برای دادگاه تجدید نظر (زرگر) می باشد.»



رودابه اکبری در ادامه می افزاید که «بازجو به همسرم گفت که ما برای حفظ نظام احتیاج به چند قربانی داریم که یکی از قرعه‌ها به نام تو افتاده است. مجددا از همسرم می‌خواهند که مصاحبه برای درگیری روز عاشورا انجام بدهد که با مخالفت وی روبرو می‌شوند، چرا که همسرم سه ماه قبل از عاشورا دستگیر شده بود.

به گفته خانم اکبری بازجویان آقای کاظمی را تهدید می‌کنند در صورت عدم موافقت جهت انجام مصاحبه همسر و فرزندش را جلوی چشمانش شکنجه می کنند، اما وی همچنان مقاومت می‌کند و همین باعث نهایی شدن حکم اعدام شد.



بر اساس گزارش روز آنلاین، در تاریخ ۱۲ اردیبهشت ۱۳۸۹، جعفر کاظمی از سوی شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب به اتهام محاربه به اعدام محکوم شد و شعبه ۳۶ دادگاه تجدید نظر نیز حکم اعدام او را تایید کرد.

نسیم غنوی، وکیل جعفر کاظمی، در گفتگو با روز، اتهامات موکلش را محاربه از طریق هواداری از منافقان و تبلیغ علیه نظام از طریق شرکت در تجمعات ذکر می‌کند. او می‌گوید که تا دقایقی قبل از شروع دادگاه به موکلش دسترسی نداشته و اجازه ملاقات با موکلش را به او داده نشده‌است.

خانم غنوی توضیح می دهد: «موکلم هیچ گونه اقراری که مشمول اتهام محاربه قرار بگیرد نکرده است و براساس قانون اقرار فرد یا وجود دو شاهد عادل درباره این اتهام، ضروری است.»

به گفته این وکیل دادگستری، آقای کاظمی از زندانیان سیاسی دهه ۶۰ بوده که در سال ۱۳۷۰ از زندان آزاد شده و هیچ گونه فعالیت سیاسی نداشته است.

خانم غنوی می‌افزاید که آقای کاظمی در سال ۸۷ به عراق سفر و با پسرش که در اردوگاه اشرف ساکن است دیدار کرده بود. او روز ۲۸ شهریور سال ۸۸ در جریان تجمعات بازداشت شد و اقرار کرده که بین مردم تراکت پخش می کرده.

به عقیده وکیل این مساله می‌تواند در چارچوب تبلیغ علیه نظام قرار گیرد، اما شامل اتهام محاربه نمی‌شود.

او همچنین اشاره می‌کند که دادگاه تجدید نظر بر اساس رای وحدت رویه دیوان عالی کشور، صلاحیت رسیدگی به پرونده موکلش را نداشته است.

این وکیل دادگستری تقاضای اعاده دادرسی را تنها راه موجود دانسته و می گوید: «ما تقاضای اعاده دادرسی می کنیم و اگر دیوان عالی کشور مستندات ما را بپذیرد و حکم دهد که رای صادره، متناسب با اتهام فرد نیست، جلوی اجرای حکم گرفته می شود وپرونده برای بررسی مجدد به شعبه دیگری ارجاع می شود.»


زندگی‌نامه


جعفر کاظمی متأهل و دارای ۲ فرزند است. او از زندانیان سیاسی دهه شصت بوده است و پس از آزادی از زندان در سال ۱۳۷۰، هیچگونه فعالیت سیاسی نداشته است.

***

اطلاعات ما در مورد جعفر کاظمی کامل نیست.
اطلاعات خود را در بخش نظرات این مطلب بنویسید یا به آدرس زیر ایمیل بزنید: barayezendegi10@gmail.com

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر